The Writing and the Deaf.

Between representing, registering/recording, depicting and computing

Authors

  • María Eugenia Almeida Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina
  • Santiago Val Universidad de la República, Uruguay

Keywords:

Deaf community, writing, techologies available to language

Abstract

This review presents a book that addresses the subject of writing and its relation with the Deaf community from a wide perspective, both from a diachronic point of view, taking into account the development of several tecnhologies applied to grammar and language recording, as well as a synchronic point of view, regarding the broad range of techologies available to language users nowadays, which haven't traditionally been considered to be at the same level as writing. This work summarizes and groups several topics that have been present through the years in Leonardo Peluso's career as a teacher and a researcher, and at the same time sets the basis for new perspectives and practices beyond the field of Deaf Studies. Peluso aims to take distance from the commonly accepted idea that writing as it was conceived for spoken languages is the only technology around which a linguistic community may develop its own literary culture, something particularly relevant to Deaf communities, whose identities are usually built upon the fact of being users of a visual unwritten language.

 

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Author Biographies

María Eugenia Almeida, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Especialista en Metodología de la Investigación Científica (FCEco-UNER). Directora del Proyecto de Desarrollo Tecnológica y Social Nª 470 PDTS – CIN – Caleidoscopio del reconocimiento. Historia de la comunidad sorda argentina en clave cartográfica. Coordinadora de la Tecnicatura Universitaria en Interpretación de Lengua de Señas Argentina Español. Profesora Asociada en la Facultad de Trabajo Social. Investigadora categoría IV. Extensionista.

Santiago Val, Universidad de la República, Uruguay

Licenciado en Comunicación Audivisual, Magíster en Ciencias Humanas opción: Lenguaje, cultura y sociedad y Doctorando en Lingüística. Su línea de investigación está vinculada principalmente a la iconicidad en la lengua de señas uruguaya y a sus manifestaciones, tanto a nivel léxico como en el uso semántico y sintáctico del espacio. Docente del Área de Estudios Sordos (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República), Profesor Adjunto a cargo del Departamento de «Tecnologías, discurso y textualidad diferida». También participa activamente en el grupo de investigación TRELSU (Textualidad Diferida en Lengua de Señas Uruguaya), coordinado por Leonardo Peluso y en varios proyectos de traducción y de videograbación aplicada al registro de lengua de señas uruguaya.
Dicta cursos de videograbación y de lingüística de lenguas de señas en Uruguay, en tres sedes de la Udelar (Salto, Tacuarembó, Montevideo). Ha dictado varios cursos similares en Argentina, en la Universidad Nacional de Entre Ríos (TULSA y TUILSA-E, Facultad de Trabajo Social) y la Universidad Nacional de Misiones (IULSA-E, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales).

Published

2021-06-29 — Updated on 2021-07-04

How to Cite

Almeida, M. E., & Val, S. (2021). The Writing and the Deaf.: Between representing, registering/recording, depicting and computing. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, (7), 217–222. Retrieved from https://ojs-act.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/1018

Issue

Section

Reseñas. La biblioteca de Educación y Vínculos