The The educational research-intervention. A exhortation and alteration of the conventional in and from contemporany life
Conceptual and methodological precepts on educational intervention
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/1463Keywords:
educational intervention, educational research, urgency, experience, situational educationAbstract
This article is a rewriting of conceptual and methodological[i] precepts being part of the educational research-intervention. It evokes what has been stated in other places and spaces, and now involves an impact and a reiteration multiplying possible meanings from the beginning of the large-scale events experienced in recent years due to the pandemic by Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19).
The call issued at other times can be heard now more clearly, not only as a claim from the place where it was said, but from the resonance showing something that appeal us to think about at the now.
In a certain way the reiteration is a celebration, because writing makes text by the remission of marks and traces; it is a giving to read and rewrite, after Jacques Derrida (1998). Now we commemorate the tenth issue of the magazine educación Et vínculos held by the Faculty of Education Sciences of the UNER, Argentina. In Mexico, the National Pedagogical University celebrates the 20th anniversary of the Bachelor's Degree in Educational Intervention.
[i] Some of the aspects here exposed were presented at the Keynote Lecture at the II International Congress of Educational Intervention held from June 8 to 10, 2017, in the City of Puebla, Mexico.
Downloads
References
ARFUCH, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. FCE.
KONONOVICH, B. y Saidón, O. (1994). El cuerpo en la Clínica Institucional. Escena y Afectación. Lugar Editorial. [Fecha de edición: 2014].
BUTLER, Judith (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.
CERTEAU, M. (2000). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana (UIA), Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, A. C. (ITESO).
DELEUZE, G. (2009). Crítica y clínica. Anagrama. [tercera edición].
DERRIDA, J. (1995). Dar (el) tiempo. I. La moneda falsa. Paidós.
DERRIDA, J. (1998). Márgenes de la filosofía. Cátedra. [tercera edición].
DIAZ, G. M. A. (2016). Sentidos Discursivos de la noción de intervención educativa. UPN (Tesis para obtener el título de Licenciatura en Pedagogía). [periodo: 2006-2013].
GRANJA CASTRO, Josefina (2003). La teoría como reflexión sobre el conocimiento construido. En: A. Alba (coord.). El fantasma de la teoría. Articulaciones conceptuales y analíticas para el estudio de la educación. SADE-Plaza y Valdés. 23-59.
FERNANDEZ, A. M. (comp.) (1999). Instituciones Estalladas. Editorial Universidad de Buenos Aires (Eudeba).
FERNÁNDEZ, A. M. (2013). Jóvenes de vidas grises. Psicoanálisis y biopolíticas. Nueva Visión.
FOUCAULT, M. (1991). Saber y verdad. La piqueta.
FOUCAULT, M. (1992). Microfisica del poder. La piqueta.
MOREY, Miguel (1987). Prólogo a la edición española. En: Gilles Deleuze. Foucault. Paidós. 11-21.
NEGRETE, A. T. de J. (2010). La intervención educativa. Un campo emergente en México. Revista de Educación y desarrollo, 13, p.p. 35-43, abril-junio.
NEGRETE, A. T. de J. (2013). Principios metodológicos para la investigación e intervenicón educativa comparada. México, España y Argentina. En: América Lara Verta, et al. I. Congreso Internacional de Intervenicón Educativa. UPN.
NEGRETE, A. T. de J. (2017-2018). Dos perspectivas para conceptualizar y diferenciar la relación entre investigación e intervención educativa en contextos de emergencia. En: Rosa María Torres. Memoria Electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa, año 3, N° 3.
NEGRETE, A. T. de J. (2019). Lo Bello-Experiencia estética. Mediación en Intervenciones educativas. En Revista de Educación Nuevas Tecnologías y Sociedad. N° 88, España, [abril]. 1-14.
NEGRETE, A. T. de J. y Peña L. A. A. (2016). La intervención educativa. Una respuesta ante las condiciones de emergencia social. En: Edmundo Hernández-Vela Salgado y Sandra Kanety Zavaleta Hernández (coords.). Política Internacional. Temas de análisis 3. UNAM –Facultad de Ciencias Políticas y Sociales– Ediciones del Lirio. 369-382.
ULLOA, F. (1999). Sociedad y Crueldad. (Síntesis de charla presentada por el autor con distintas audiencias como resultado de su investigación). Texto trabajado en el Seminario Internacional. La escuela media hoy. Desafíos, debates y perspectiva. En Huerta Grande, Córdoba, Argentina, del 5 al 8 de abril de 2005.
REMEDI, E. (2015). Un lugar incómodo. Algunas Reflexiones en torno a la intervención educativa. En: E.T. Ronzón, J, y Carbajal Romero. Políticas de la subjetividad e investigación educativa. Balam. 283-297.