Arts in prisons. Mapping of artistic interventions promoted by public universities in prisons in Argentina (2019-2021)

Authors

  • Claudia Andrea Castro National University of Central Buenos Aires, Argentina
  • Analia Umpierrez National University of Central Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1754

Keywords:

prison – arts – public universities – human rights – mapping

Abstract

The article presents the purposes and results of the research work carried out for the presentation of the master's thesis “Mapping of artistic interventions promoted by public universities in prisons in Argentina (2019-2021)”. The thesis was based on the need to draw an overview of the artistic production, circulation and education actions of public universities in prison spaces. The research was framed in a qualitative approach and the methodological design included three instruments for data collection: documentary analysis, survey and interview. Through these methodological tools, successive approximations to the data were obtained and this information was located on a digital map. The map locates the public universities, identifies those that reported work in prisons during the period of the investigation, locates the public universities that are part of the National University Network of Education in Contexts of Confinement (UNECE), registers the penal units where the universities Public schools have work programs and universities carry out artistic actions. Based on the analysis of documentary sources and field work, the main findings regarding the relative institutionality of university programs in prisons are presented.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURRIAUD, N. (2008). Estética relacional. Adriana Hidalgo editora.

CHAPATO, M.E. y Dimatteo, M. C. (coord.) (2014). Educación Artística. Horizontes, escenarios y prácticas emergentes. Editorial Biblos.

CHIPONI, M. S. y Manchado, M. C. (2018). Prácticas culturales y comunicacionales en el encierro. La cárcel y sus sentidos en disputa. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (138), pp. 231-250.

CORREA, A. M. (coord.) (2019). Producción de sentidos y subjetividades en el espacio carcelar: acceso a la justicia y a derechos. 15 años de investigación desde la perspectiva de los derechos humanos. Universidad Nacional de Córdoba.

COSTA, L. B. da. (2014). Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital Do LAV, 7 (2), pp. 066-077. https://doi.org/10.5902/1983734815111

GOFFMAN, E. (2001). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu. [Trad. María Antonia Oyuela de Grant]. [Primera edición: 1961].

HERNÁNDEZ, A. M. (2009). El taller como dispositivo de formación y socialización de las prácticas. En Sanjurjo, L. (coord.). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales, pp. 71-106. Homo Sapiens. https://esba-nqn.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/sanjurjo-liliana.-sobre-talleres.pdf

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

PAULSTON, R. (1996). Social Cartography: mapping ways of seeing social and educational change. Garland.

PEREARNAU, M. (2017). Agrandaré mis prisiones. De la causa penal a una causa universitaria, cultural y colectiva. Una elaboración de la experiencia universitaria del CUSAM a partir de las estrategias de subjetivación de los talleres artísticos. En Castillo, R.; M.S. Chiponi y M. Manchado (eds.). A pesar del encierro. Prácticas políticas, culturales y educativas en prisión, pp. 123-132. https://issuu.com/elferiante/docs/a_pesar_del_encierro__20x15_

RISLER, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Tinta Limón.

RONCAGLIA, P. E. (2018). Educación secundaria de jóvenes y adultos en contextos de encierro. Los imaginarios sociales de los estudiantes sobre la escuela secundaria de jóvenes y adultos en contextos de encierro. Editorial académica española.

SAUTU, R. et al. (2005). Manual de metodología: construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. CLACSO.

SCARFÓ, F. J. (2006). Los fines de la educación básica en las cárceles en la provincia de Buenos Aires. [Tesis de licenciatura] https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.400/te.400.pdf

SIRVENT, M. T. et al. (2006). Revisión del concepto de educación no formal. Facultad de Filosofía y Letras UBA.

SOZZO, M. (2009). Populismo punitivo, proyecto normalizador y «prisión-depósito» en Argentina. Sistema penal & violencia, 1 (1), pp. 33-65. https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/management/settings/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/sistemapenaleviolencia/article/view/6632

TORRES PELLICER, S. (2020). Los enfoques pedagógicos presentes en la educación Artística. Trayectoria. Práctica Docente en Educación Artística, (7), pp. 66-87. https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria/issue/view/76

VALLES, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis Editorial.

Published

2023-12-13

How to Cite

Castro, C. A., & Umpierrez, A. (2023). Arts in prisons. Mapping of artistic interventions promoted by public universities in prisons in Argentina (2019-2021). Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 111–123. https://doi.org/10.33255/2591/1754

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)